همه چیز درباره کراتینه مو
جولای 17, 2023
صافی و احیاء مو
بهترین روش‌های احیا و صافی مو
آگوست 13, 2023
نمایش همه

نحوه درمان موهای آسیب دیده

نحوه درمان موهای آسیب دیده

نحوه درمان موهای آسیب دیده

ریباندینگ، پروتئین تراپی مو: حالت دادن بیش از حد به موها، قرار گرفتن در معرض گرما و آلودگی و سایر عادات می تواند رطوبت و روغن طبیعی مو را از بین ببرد و منجر به آسیب مو شود. که درمان این آسیب به روش های مختلفی همچون ریباندینگ، پروتئین تراپی مو، صافی و احیاء مو و کراتینه قابل درمان است که با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی نحوه درمان موهای آسیب دیده خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: کراتینه مو چیست؟

مو از چه چیزی ساخته شده است؟

بطور کلی مو از دو ساختار تشکیل شده است.

فولیکول پیاز مو قسمت زنده ای است که در زیر پوست قرار دارد. پوست سر انسان شامل تقریباً 100000 فولیکول مو منبع قابل اعتماد است و ساقه مو قسمت غیر زنده بالای سطح پوست سر است. ساقه از پروتئین کراتین تشکیل شده است که مو را قوی و انعطاف پذیر می کند.

مدولا: این قسمت داخلی شفت است که از فضاهای هوا و هسته نازکی از سلول ها تشکیل شده است.

کورتکس: این شامل الیاف کراتین بلندی است که توسط پیوندهای هیدروژنی به هم چسبیده اند و به مو استحکام، انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی می بخشد. کورتکس حاوی ملانین است که به موها رنگ می دهد.

کوتیکول: کوتیکول از سلول‌های مرده و روی هم‌پوشانی تشکیل شده است. از لایه های داخلی شکننده در برابر آسیب محافظت می کند. یک کوتیکول سالم صاف و مسطح است و رطوبت و جهش مو را حفظ می کند.

وقتی موها آسیب ببینند چه اتفاقی می افتد؟

آسیب مو می تواند به روش های مختلفی رخ دهد.

مو متخلخل است، اما غشای پوشش داده شده با لیپید مانع از غرق شدن آن می شود. طبق مقاله ای در مجله بین المللی Trichology Trusted Source، زمانی که فردی روغن و رطوبت طبیعی موهای خود را از بین می برد، باعث از بین رفتن این لایه چربی نیز می شود و باعث می شود مو به شدت متخلخل شود. مقاله منبع معتبر همچنین بیان می کند که برس زدن موهای خیس می تواند باعث کشیدگی آن شود.

اگرچه کشش مو تا 30 درصد طول اولیه آن نباید باعث آسیب شود، اما کشیدن آن تا 70 درصد ممکن است باعث آسیب جبران ناپذیری شود و کشش بیش از 80 درصد باعث شکستگی موها شود. عادات نظافت، درمان های شیمیایی و قرار گرفتن در معرض محیط نیز می تواند باعث هوازدگی ساقه مو و تغییر بافت مو شود. این منجر به شکستگی می شود. هنگامی که مو به شدت آسیب می بیند، کوتیکول بیرونی بلند می شود و فرسوده می شود و سلول های روی هم دیگر صاف نمی مانند. این می تواند باعث شکننده شدن ساقه مو و شکنندگی و شکستن آن شود.

ریباندینگ

نحوه درمان موهای آسیب دیده

نحوه درمان موهای آسیب دیده

بهترین راه برای حفظ موهای سالم، کوتاه کردن منظم مو و جلوگیری از آسیب ناشی از گرما و سایر عادات نظافت است. هنگامی که ساقه مو شکافته می شود، فرد باید موها را تا جایی کوتاه کند که ساقه مو کامل شود.

اگر فردی نوک های شکاف شده را از بین نبرد، شکاف تا ساقه مو ادامه می یابد و منجر به شکستن مو و آسیب بیشتر می شود. برای موهایی که در مراحل اولیه آسیب قرار دارند، روش‌های درمان مو همچون پروتئین تراپی مو و کراتینه مو می‌توانند فولیکول‌های مو را صاف کنند، که ممکن است به ترمیم ظاهر موهای آسیب‌دیده کمک کند.

حفاظت در برابر حرارت

گرما و اشعه ماوراء بنفش می تواند به موهای فرد آسیب برساند. نور خورشید می تواند به مو آسیب برساند و پروتئین و استحکام پیوند فیبر مو را کاهش دهد. این باعث می شود مو ضعیف، خشک و شکننده شود. افرادی که زمان طولانی را زیر نور خورشید می گذرانند باید کلاه بپوشند یا از یک محصول محافظ UV استفاده کنند.

استفاده از روغن های مو

استفاده از روغن های خاص ممکن است به حالت بخشیدن به موهای فرد کمک کند.

طبق یک مقاله معتبر در سال 2015، روغن ها می توانند از آسیب بیشتر جلوگیری کنند. آنها می توانند به مو نفوذ کنند و به کاهش میزان آب جذب شده توسط مو کمک کنند. سپس این می تواند تورم و خشکی مکرر را که باعث آسیب مو می شود کاهش دهد. روغن ها همچنین می توانند شکاف های بین کوتیکول ها را پر کنند و از مو در برابر مواد تهاجمی محافظت کنند و ساقه را روان کنند. روغن نارگیل ممکن است از دست دادن پروتئین موهای آسیب دیده و آسیب دیده را کاهش دهد. همچنین روغن نارگیل به دلیل وزن مولکولی کم از روغن‌های گیاهی بهتر است، یعنی راحت‌تر وارد ساقه مو می‌شود. طبق تحقیقات سال 2019، روغن زیتون فوق بکر و روغن نارگیل می توانند از فولیکول های مو در برابر گرما محافظت کنند و رطوبت مو را بازیابی کنند.

برنامه تغذیه صحیح

ویتامین ها و مواد مغذی برای رشد و درخشش موی سالم ضروری هستند. طبق مقاله‌ای در Dermatology and Therapy Trusted Source، رژیم غذایی فاقد ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری و پروتئین می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های ساختاری مو و ریزش مو شود. افراد باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشند که حاوی محصولات متنوعی از جمله پروتئین، میوه ها، سبزیجات، غلات و چربی های سالم باشد.

نکاتی برای سلامت مو و پوست سر

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، این نکات می تواند به فرد در حفظ موهای سالم کمک کند:

شستن موها بر اساس نوع مو: اگر فردی موهای چرب دارد، ممکن است نیاز به شستشوی روزانه داشته باشد. اگر فردی به دلیل افزایش سن یا درمان های شیمیایی موهایش خشک است، باید کمتر آن را بشویید.

استفاده صحیح از شامپو: افراد باید شامپو را عمدتاً به پوست سر بمالند نه موها.

همیشه از نرم کننده استفاده کنید: افراد باید نرم کننده را به نوک موها بمالند و از پوست سر خودداری کنند.

محصولات را با دقت انتخاب کنید: یک فرد باید محصولات مو را متناسب با نوع موی خود انتخاب کند.

محافظت از مو در برابر مواد شیمیایی و مواد خشن: فرد هنگام شنا باید از کلاه شنا استفاده کند تا از مو در برابر مواد شیمیایی مانند کلر محافظت کند.

پروتئین تراپی مو

چه چیزهایی باعث آسیب مو می شود؟

چه چیزهایی باعث آسیب مو می شود؟

آسیب و شکستگی مو زمانی اتفاق می‌افتد که فردی موهای خود را در معرض شرایط سخت یا شیوه‌های حالت دادن بیش از حد قرار دهد که برخی از متداول ترین این شیوه ها عبارتند از:

استفاده از ابزارهایی مانند سشوار، اتوهای تخت، یا شانه های داغ

فرآوری شیمیایی از جمله پرم، رنگ آمیز و سفید کردن موها

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب و مواد شیمیایی استخر

کوتاه نکردن مرتب موها

در ابتدا به بررسی نحوه درمان موهای آسیب دیده پرداختیم و مواردی که باعث آسیب به موها می شود را بررسی نمودیم اما برخی دیگر از موراد عبارتند از:

تغذیه نامناسب: طبق تحقیقات سال 2015، سلامت تغذیه افراد با کیفیت موهای آنها ارتباط دارد. ویتامین های A و B-12، فولات، سلنیوم و آهن ممکن است بر کیفیت مو تأثیر بگذارند.

هورمون ها: عدم تعادل هورمونی می تواند باعث نازک یا ضعیف شدن موهای فرد شود. هم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و هم یائسگی می توانند باعث نازک شدن موهای فرد شوند.

بیماری تیروئید: به گفته منبع معتبر موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، کم کاری تیروئید، که زمانی رخ می دهد که تیروئید قادر به تولید هورمون های تیروئید کافی نباشد، می تواند باعث نازک شدن موها شود.

اختلالات خود ایمنی: بیماری های خودایمنی بافت همبند، مانند لوپوس و اسکلرودرمی، می توانند باعث شکننده و نازک شدن موهای فرد شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نحوه درمان موهای آسیب دیده پرداختیم و برخی از مهمترین دلایل آسیب های مو را بررسی نمودیم و گفتیم قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما و استفاده از محصولات شیمیایی اغلب باعث آسیب مو می شود اما گاهی اوقات، موهای آسیب دیده می تواند به دلیل یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. اما خوشبختانه افراد می توانند به کمک روش های درمانی همچون صافی و احیاء مو، پروتئین تراپی مو و کراتینه مو را برای کمک به ترمیم موهای خود امتحان کنید و به موهای جدید و سالم اجازه رشد مجدد بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *